تركيب كردن آموزش رواني در كار باليني و كلينيكي| مجهزترین توانبخشی حسین‌آباد بیلقان

تركيب كردن آموزش رواني در كار باليني و كلينيكي| مجهزترین توانبخشی حسین‌آباد بیلقان

 

يكي از بزرگترين مشكلات پزشكي مبتني بر شواهد، فاصله‌آي است كه اغلب رويكرد آزمايش شده را از رويكردهاي مناسب جدا مي‌كند. اغلب آزمايش‌هاي باليني يك دارو به دليل اينكه اين آزمايش‌ها داراي سوگيري در نمونه مي‌باشند (شامل بيماراني مي‌شود كه همكاري كرده‌اند، فراواني ويزيت‌ها افزايش يافته و غيره) مي‌تواند مورد انتقاد قرار گيرد. سوگيري كه از تعميم پذيري احتمالي نتايج جلوگيري مي‌كند. هر چند كه مشروعيت اين قبيل انتقادها مي‌بايست شناسايي و مشخص شود، آزمايشهاي باليني تصادفي، تنها شيوه‌اي هستند كه اثربخشي يك درمان ويژه و اختصاصي را نشان مي‌دهند . در واقع مطالعات طبيعي و سري‌هاز باز در تعيين كارآيي و قابل اجرا بودن يك درمان سودمند مي‌باشند، اما در مورد مؤثر بودن آن نه با اين وجود تركيبي سلسله‌وار و منظم از اين دو استراتژي تنها راهي است كه يك ارزيابي كلي از سودمندي هر درمان را تهيه مي‌كند: اول يك مطالعه كنترل شده تصادفي اجرا شود اگر نتايج مثبت بود بعد از آن سريهاي باز

به طور شگفت انگيزي راه پيروي شده در حوزه آموزش رواني در اختلال دوقطبي برعكس شده در طي سالهاي 1970 و 1980 و در شروع سال 1990 تعداد بيشمار و زيادي از مقالات سريهاي باز وجود داشت كه اجراي آن به دليل مشكلات روش شناختي به تأخير مي‌افتاد، هدف آنها تعيين مناسب بودن يك برنامه ويژه بود. در اواخر سال‌هاي 1990 و شروع اين قرن بود كه اولين مطالعه كنترل شده در مورد مؤثر بودن اين درمان انتشار يافت (پري[1] و همكاران ، 1999؛ كلم[2] و همكاران، 2003). اين مطالعات به نحوي بود كه عقل سليم آنها را تأييد مي‌كرد. اينكه ارتباط نزديكي بين آگاهي و دانش يك بيمار در مورد بيماري‌اش و بهبود در سير بيماري او وجود دارد يك اصل بديهي و كارا در اختلالات روانپزشكي و ساير اختلالات طبي است. به عنوان نمونه براي يك بيمار ديابتي ضروري است تا در يك كارگاه آموزش رواني در مورد بيماري‌اش شركت كند و براي آنها توضيح داده شودكه چه رژيم غذايي و عادتهاي رفتاري داشته باشند، چگونه سطح قند خون خود را چك كنند و چگونه به خود انسولين بزنند. همين شيوه در مورد برخي بيماريهاي قلبي عروقي و آسم هم به كار برده مي‌شود. در بيماران اختلال دوقطبي، كه يك بيماري است كه هم از نظر باليني  و هم از نقطه نظر مفهومي و هم از نظر درمان آينده آن پيچيده است، به نظر مي‌رسد كه براي يك بيمار كه تازه تشخيص داده شده غير ممكن باشد تا قادر به فراگيري دانش لازم در مورد اختلالشان باشد و بتوانند اختلال را كنترل كنند. با اين وجود خيلي ضروري است كه آموزش رواني را در الگوريتم درماني بيماران دوقطبي قرار دهيم. يك برنامه آموزش رواني ضروري است كه در داخل يك بافت و زمينه سلامت عمومي اجرا شود. به هر حال محدوديت زماني باعث شده كه ارتباط غني دكتر و بيمار تبديل به يك ارتباط و ملاقات مختصر بين نويسنده نسخه و مصرف كننده داروهاي روانگردان شده، بدون هيچ زماني براي مؤلفه‌هاي آموزشي، يك گروه آموزش رواني هم مؤثر و هم مقرون به صرفه است. روشي است به عنوان مكمل درمانهاي دارويي و آماده كردن بيماران با دانش‌هاي ضروري براي كنترل اختلالشان، اما بيشتر از هر چيز آموزش رواني شامل نگرش پزشك به سمت بيمار است نگرشي كه مستلزم آموزش دادن به بيماران در مورد اختلالشان و آگاهي دادن در مورد داروها و همچنين كنترل كردن علايم باشد.

برنامه‌‌اي كه اين كتاب ارائه مي‌كنند (جدول 2) يك برنامه بلند مدت و جامع است كه توسط متخصصان با صلاحيت طراحي شده است. ما مي‌دانيم كه محدوديتهاي منطقي و متنوعي وجود دارد، از نبودن اتاق مناسب براي درمان تا نبودن روانشناس تربيت شده و مشكلات موجود در همكاري بيماران با كار گروهي اين مشكلات باعث شده كه ما نتوانيم اين برنامه جامع را با يك كار باليني تركيب كنيم. با اين وجود، امكان پذير است كه از برنامه آموزش رواني كاهش يافته استفاده كنيم. گرچه مي‌بايست نشان دهيم كه اين برنامه كاهش يافته هم مي‌تواند به اندازه برنامه 21 جلسه‌اي مؤثر است. جدول 3، برنامه كاهش يافته‌اي را كه به صورت تجربي و آزمايشي در بارسلونا به كار گرفته مي‌شود نشان مي‌دهد. برنامه درماني 6 ماهه به صورت مناسبي آزمايش شده، اما برنامه آموزش رواني كوتاه شده هنوز آزمايش نشده كار با برنامه بلند مدت 6 ماهه بالقوه داراي مضرات و منافعي است در بين مضرات آن مي‌توانيم از موارد زير نام ببريم:

  1. به طور قابل پيش بيني، يك برنامه گروهي طولاني مدت داراي تعداد بيشتري dropout مي‌باشد (يعني بيماران قبل از اينكه جلسات و برنامه درماني تمام شود شركت در جلسات را متوقف مي‌كنند) به همين دليل آنها از شركت در اين جلسات نفع زيادي نمي‌برند. مطالعات نشان مي‌دهد كه اين خروج‌ها در حدود 25 درصد است. اين درصد شبيه به نرخ خروج‌ها در ديگر درمانهاي روان شناختي كوتاه مدت است.
  2. هزينه اقتصادي كه درمان 6 ماهه دارد بيشتر است. اما اين هزينه را مي‌توان به سادگي جبران كرد اگر به اين نكته توجه كنيم كه تعداد بستري شدن‌ها و عود بيماري با اين درمان كاهش مي‌يابد. اما منابع و سودمندي‌هاي زيادي با برنامه‌هاي طولاني مدت وجود دارد كه عبارتند از:

1- محتوا: برنامه 6 ماهه به ما اجازه مي‌دهد كه به بسياري از موضوعات مورد علاقه برسيم بدون اينكه موضوعات مرتبط ناديده گرفته شوند اتفاقي كه اغلب در گروه‌هاي كوتاه رخ مي‌دهد.

2- شركت كنندگان: برنامه 6 ماهه اجازه شركت تعدادي بيشتر از بيماران را مي‌دهد كه اين در يادگيري محتوا كمك مي‌كند، پويايي گروه و همكاري با برنامه آموزش رواني افزايش يافته و احتمال كاهش ننگ و داغ و احساس گوشه گيري را كاهش مي‌دهد.

3- انسجام گروهي: 21 هفته ارتباط به گروه اجازه مي‌دهد كه به صورت محكم‌تري با هم پيوستگي و انسجام داشته باشند. در اين بين بيماران حس اعتماد كافي خواهند داشت تا سؤالات را بپرسند و اظهار نظر كنند كه ممكن است در موارد ديگر اين كار را نكنند. واقعيت ساده آن است كه شناخت ساير افراد كه آنها هم از اختلال دوقطبي رنج مي‌برند و قادرند تا تجارب خود را براي 6 ماه تقسيم كنند اغلب بسيار مثبت است و منجر به پيروزي بر گوشه گيري و داغ‌هاي اجتماعي مي‌شود كه بيماران دوقطبي اغلب از آن رنج مي‌برند. اين داغ‌ها در جملاتي از اين قبيل خود را نشان مي‌دهد “من واقعاً عجيب و غريبم”، “هيچ كس مثل من از اين بيماري رنج نمي‌برد” ، “هيچ كس نمي‌تواند چيزي را كه من تحمل مي‌كنم بفهمد”.

4- الگو برداري: ارتباط فراوان با ساير اعضاء گروه باعث تسهيل در الگوبرداري مي‌شود آنها از خطاهاي هم ياد مي‌گيرند و به ايجاد يك خزانه رفتاري صحيح و سالم در بين اعضاء گروه كمك مي‌كنند. در يك گروه با برنامه كوتاه مدت براي بيماران مشكل است تا به اين سطح برسند كه بتوانند از يكديگر ياد بگيرند. در طي يك برنامه 6 ماهه قبل از پايان گروه، اغلب اين اتفاق رخ مي‌دهد كه برخي بيماران يك عود را تجربه مي‌كنند. اين عود به ديگر اعضاء گروه اجازه مي‌دهد كه از خطاهاي ديگران ياد بگيرند (مثل بيماراني كه در جلسات مي‌گويند و آنها مي‌خواسته‌اند مصرف دارو را قطع كنند و بعد از دو هفته دچار عود بيماري شده‌آند يا بيماراني كه با غرور در مورد مصرف مواد سمي صحبت مي‌كنند و غيره). مشخص است كه اين قبيل الگوبرداريها از قبل برنامه ريزي نشده زيرا اين مخالف با اخلاق حرفه‌اي است اما بوجود آمدن آن داراي سودمنديهاي عملي بسياري است.

5- گروه بندي: يكي از بهترين پيش بيني كننده‌هاي پيش آگهي خوب براي اختلال دوقطبي بدون شك سير فوري و قبلي آن است. سير باليني بيمار در يك سال اخير به ما كمك مي‌كند تا سير بيماري را در طي سال آينده پيش بيني كنيم. مشكل است كه ما تنها در عرض 6 ماه بيماري را كه تاريخچه كلينيكي از دوره‌هاي پيوسته قبلي را داشته با ثبات كنيم. از طرف ديگر مدت زمان بيشتري كه فرد در حالت تعادل قرار مي‌گيرد احتمال عود آنها را كمتر مي‌كند، هرچند كه اين احتمال صفر نخواهد بود. بنابراين يك برنامه بلند مدت آموزش رواني كه همراه با همكاري درماني و دارويي خوب باشد بر روي علايم كنترل مناسبي را ايجاد مي‌كند. عادتها را تنظيم كرده و حداقل در طي 6 ماه تا زماني كه درمان تمام شود باعث دوري فرد از مصرف مواد سمي مي‌شود و باعث مي‌شود كه بسياري از بيماران در طي اين دوره در حالت متعادل قرار گيرند حتي اگر اين به خاطر ويزيت‌هاي فراوان باشد. به طور خلاصه درمان آموزش رواني بلند مدت تأثير بسياري بر سازگاري بيماران دارد و احتمال اينكه اين بيماران را براي حداقل 6 ماه در حالت متعادل قرار دهد بيشتر خواهد بود كه اين بر سير بيماري آنها حداقل براي 6 ماه اثر مثبتي خواهد گذاشت.

هر چند كه مي‌دانيم نياز منطقي براي كاهش در تعداد جلسات وجود دارد اما هنوز اعتقاد داريم كه اثرپذيري برنامه‌هاي طولاني مدت بيشتر است اگرچه هزينه اقتصادي وي بيشتري دارد اما سودمنديهاي آن هم بيشتر است.

اغلب پرسيده مي‌شود كه چرا آموزش رواني را در گروه و به شكل گروهي اجرا مي‌كنيم؟ پاسخ بسيار ساده است به دليل اينكه سودمندي آن بيشتر از ضرر آن مي‌باشد. تنها عيبي كه مي‌توانيم در مورد مشكل گروهي ذكر كنيم نبودن رازداري است. اما اين موضوعي است كه اكثر بيماران نمي‌توانند به آن به عنوان يك عيب و نقص نگاه كنند زير بقيه افراد هم داراي همان اختلال مي‌باشند. با اين وجود سودمندي كار با گروه شامل موارد زير است:

1- امكان الگو برداري را مي‌دهد 2- حمايت از بيماران را در ميان خودشان تسهيل مي‌كند 3- ننگ و داغ را كاهش مي‌دهد 4- آگاهي در مورد اختلال را تسهيل مي‌كند 5- شبكه اجتماعي بيماران را افزايش مي‌دهد 6- كارآيي آن بيشتر است (اقتصادي‌تر است).

 

  1. افتادگی دریچه میترال|تخصصی ترین گفتار درمانی درشاهین ویلا کرج 09121623463 
  2. احیای قلبی ریوی|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان امام حسین کرج 09121623463 
  3. هگزارلین|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان نبوت کرج 09121623463 
  4. هموکروماتوز|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اتحادکرج 09121623463 
  5. دیابت نوع ۲|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان توحید کرج 09121623463 
  6. دیابت نوع ۱|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اسبی کرج 09121623463 
  7. پیش‌دیابت|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان مهران کرج 09121623463 
  8. هپاتیت ای|تخصصی ترین گفتار درمانی در جهانشهر کرج 09121623463 
  9. نارسایی حاد کبد|تخصصی ترین گفتار درمانی در عظیمیه کرج 09121623463 
  10. حرکات روده|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارخان زاده کرج 09121623463 
  11. علایم ادراری|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارشهرداری مهرشهر کرج 09121623463 
  12. پیوند قلب|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارماهان کرج 09121623463 
  13. نخ دندان|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارجمهوری کرج 09121623463 
  14. مسواک|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارپرستار کرج 09121623463 
  15. کلرهگزیدین|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارموذن کرج 09121623463 
  16. طب ایرانی | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  17. چک لیست کشوری دفاتر کار مامایی| گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  18. چک لیست کشوری دفترکار تعذیه | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  19. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی دیابت | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  20. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی داخلی | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  21. چک لیست کشوری مراکز جراحی محدود | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  22.   
    • behtarinalborz.ir
      goftardarmanionline.ir
      googleimage.ir
      hamejaa.ir
      medu-karaj.ir
      siavashataee.ir
      slpnews.ir
      autismonline.ir
      avalinkaraj.ir
      behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
      behtarinkaraj.ir
      goftardarmanikaraj.ir
      goftareravan.ir
      google-map.ir
      googlegame.ir
      googlemovies.ir
      karaj-medu.ir
      kardarmanialborz.ir
      kardarmanikaraj.ir
      loknatclinic.ir
      loknatshekan.ir
      otalborz.ir
      otkaraj.ir
      pff-rhs.ir
      pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
      pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
    •   سعیده بلوچ شهریاری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        شعله شریفی پور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        بهناز خضری مقدم   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        ژاله امیری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        انیسه گیلانی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        سجاد بامیر   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        محمدصالح بختیاری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        مژگان طهرانی پور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        محمد کریمی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        سوده سعیدنیا   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        افسانه رحیمی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        امید محمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        هیوا محمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        رکسانا یادگار آذری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        رضا سبزی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        نسرین داردانی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

Related posts